Saunováním ke zdraví

Je jednoznačně prokázáno, že pravidelné saunování má kladný vliv na obranyschopnost lidského organismu, zvyšuje imunitu a tím i odolnost proti nejrůznějším onemocněním, zejména proti virovým chorobám horních cest dýchacích.

Princip saunování

je založen na kontrastu důkladného prohřátí těla a následného prudkého ochlazení. Tím se aktivují obranné mechanizmy organizmu. Sauna je také prostředkem k otužování a ke zvyšování fyzické kondice. Má uklidňující účinky, odstraňuje nervozitu, tísnivé pocity, eliminuje nastřádané každodenní stresy, pomáhá při prevenci proti migréně, nespavosti či vyčerpanosti. Stimuluje látkovou výměnu a podporuje vyplavování škodlivých látek. Pomáhá odstraňovat bolesti kloubů a svalů. Střídání teploty zlepšuje prokrvení pokožky, reguluje obsah tuku a zabraňuje jejímu vysychání. Pleť je po saunování hebká, vypnutá, získá svěží, přirozenou barvu.Sauna navozuje příjemné pocity, dobrou náladu a pocit odplavení starostí. Pravidelný pobyt v sauně funguje vlastně jako tělesný trénink, který zpomaluje biologický proces stárnutí.


Komu sauna neprospěje?

Klasická sauna není všelékem a neprospěje každému. Lékaři ji nedoporučují epileptikům, kardiakům, lidem trpícím vysokým tlakem, chorobami ledvin, plic a záněty kloubů. Saunování by nemělo následovat po vysoké fyzické nebo duševní námaze, po vydatném jídle, když máme virózu, horečku, rýmu. Ženy by neměli užívat saunu v době menstruace a při kvasinkové infekci. Je totiž třeba si uvědomit, že saunu působí jako prevence nikoliv jako lék. Navíc při pobytu s dalšími osobami v době kdy máme virózu či jen obyčejnou rýmu přeneseme bacily na ostatní.

Mimo klasické sauny můžeme využít infrasaunu. Zde neplatí tak přísná pravidla pro různá onemocnění, navíc toto saunování nezatěžuje organizmusa mohou ji tedy využít i osoby, kterým není pobyt v klasické sauně doporučován nebo jim dělají problémy vysoké teploty.

Jakou saunu si vybrat?

  • Vlhká nebo také finská sauna

Tato sauna je vyhřátá maximálně do 90 stupňů Celsia, vlhkost vzduchu se pohybuje mezi 15 až 25 procenty a zvyšuje se poléváním horkých kamenů. Podle zařízení, které saunu provozuje je možné použití různých aromatických bylin.

  • Suchá sauna

Vyhřívá se na 100 až 110 stupňů Celsia. Vlhkost vzduchu je zde však minimální, pohybuje se kolem 10 procent. Tímto je zaručené velmi účinné pocení. Je však nutné si uvědomit, že vysoká teplota a nízká vlhkost představuje velkou zátěž pro organizmus.

  • Parní sauna

Dosahuje nižší teploty, asi 45 stupňů Celsia a velmi vysoké vlhkosti vzduchu, která se pohybuje mezi 70 až 100 procenty. Je příjemná a vhodná i pro ty osoby, které z nějakého důvodu nemohou nebo nechtějí chodit do horké sauny. Je možné v ní inhalovat páru s éterickými oleji. Tato bylinková sauna je velmi vhodná a i účinná pro osoby s onemocněním dýchacích cest, astmatiky, pro osoby s nedostatečným prokrvením končetin. V parní sauně se doporučuje léčit akné, poněvadž čistí póry a dokonce i celulitidu.

  • Infrasauna

Teplota zde dosahuje 40 až 60 stupňů Celsia. Výrazné pocení vyvolává infračervené záření, které proniká do hloubky kůže. U této sauny se nestřídá fáze prohřátí s ochlazováním. Infračervené záření vylučuje z těla 3 krát více škodlivin než sauny tradiční. Infrasauna je naprosto vynikající při účincích proti bolestem a ztuhnutím kloubů, svalů a měkkých tkání. Své opodstatnění má i pro osoby trpící nějakou formou ekzému. Pobyt v této sauně se doporučuje i před různými druhy masáží. Tělo jeuvolněné a masáž účinnější.

Kdy a jak často saunu navštěvovat?

Nejlepší denní dobou pro návštěvu sauny je podvečer. Po saunování je tělo malátné a tak ideální činností je spánek. Především začátečníkům se doporučuje sauna** jedenkrát týdně a to před pracovním volnem nebo v jeho průběhu**. Osobám, které jsou již na saunování zvyklé se doporučuje chodit do sauny 1 až 2 krát týdně po dobu jedné až dvou hodin. Jedenkrát týdně je dostačující, avšak** důležitá je pravidelnost**. Bez pravidelnosti nereaguje imunitní systém dostatečně.

Co je dobré vědět před saunováním?

  • Bezprostředně před saunovánímje dobré se vyhnout většímu jídlu a také nepřiměřenétělesné námaze.
  • Před vstupem do sauny je zapotřebí se osprchovat s použitím mýdla a pak se osušit.
  • Vypocené tekutiny bychom měli doplnit minerálními nebo ovocnými šťávami. V žádném případě bychom neměli konzumovat alkohol. Je totiž prokázáno, že alkohol ruší pozitivní účinky sauny.
  • Pokud jdeme do sauny s malými dětmi neměla by teplota sauny přesahovat 50 stupňů Celsia.
  • Po sauně není vhodná fyzická námaha. Naopak se doporučuje klid a procházka na čerstvém vzduchu.

Pravidla saunování

  • Před vstupem do sauny je nutné použít mýdlo a sprchu. Poté nejlépe nazí, zabalení do ručníku či prostěradla můžeme vstoupit do sauny.
  • Délka pobytu v sauně je individuální. Teoreticky by měl člověk vydržet v horku kolem 15 až 20 minut. Teprve pak se totiž teplota tělesného „ jádra „ zvýší asi o 1,5 až 2 stupně Celsia a začíná proces ničení choroboplodných zárodků a virů. Měli bychom se však řídit především svými pocity. Jedno pravidlo platí pro všechny: v sauně bychom měli být tak dlouho, pokud je nám to příjemné.
  • Teplo v sauně stoupá směrem nahoru, to znamená, že čím výše sedíme, tím je nám tepleji. Z počátku je lépe sedět dole a na horní lavice bychom se měli přesunout až v závěru saunování.
  • Nejlepší poloha je v leže, případně v sedě s chodidly na stejné lavici. Při sezení jako na židli je totiž rozdíl teplot mezi chodidly a hlavou saunujícího se člověka příliš velký a pro lidský organizmus nepřirozený. Důsledkem mohou být závratě nebo bolest hlavy.
  • V sauně dýcháme nosem, pokud nás to pálí, zakryjeme nos i ústa dlaní.
  • Je dobré při prohřívání masírovat tělo žínkou nebo kartáčem. Dojde tak k lepšímu prokrvení těla.
  • Ve chvíli kdy pociťujeme pálení na boltcích uší, špičce nosu, lícních kostech, bradavkách, konečcích prstů nebo se nám zhoršuje dýchání je nejvhodnější čas opustit saunu.
  • Po přehřátí organizmu následuje zchlazení. Můžeme zvolit delší studenou sprchu nebo ochlazovací bazének.Do ochlazovacího bazénku vstupujeme velmi pomalu. V první fázi budeme cítit výrazný chlad, později bude pobyt příjemný. Plavání v ochlazovacím bazénku i sprchování velmi studenou vodou nemá být delší než pět minut.
  • Po ochlazení se osušíme a ulehneme na 10 minut do odpočívárny, kde bychom měli vypít asi 2 dl vody nebo minerálky, abychom doplnili tekutiny. Saunováním totiž člověk vypotí asi 2 litry potu.
  • Pak celý proces opakujeme. Celkem bychom měli absolvovat dvě až tři opakování.

Způsoby saunování dospělých osob

  • Relaxační saunování je klasický způsobs následným odpočinkem. Zde platí 3 krát prohřátí, 3 krát ochlazení a 3 krát odpočinek.
  • Povzbuzující saunováníje nejlepší před sportem. Dvakrát prohřátí a dvakrát ochlazení.
  • Iritační saunování je optimální po fyzické námaze. Tady se doporučuje 1 krát prohřátí a 1 krát zchlazení.
  • Inhibiční saunování způsobuje útlum organizmu. Zde platí 4 krát prohřátí, 4 krát ochlazení a 4 krát odpočinek.
  • Exhaustivní saunování je pro organizmus velice rizikové. Zde probíhá celý cyklus 5 krát a více.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id12666 (magazinpodnikani.cz#135)


Diskuze a zkušenosti

Anonym | 10.01.2015 12:36
Re: Saunováním ke zdraví Dobrý den Je mi 68 let. Celý život jsem se rád saunoval převážně ve finské sauně . Loni mi byl implantován Kardistimulátor . Doktoři krčí hlavou a jejich odpověď je více méně vyhýbavá. Domnívám se, že infrasuna –( jakou doporučujete?) či parní sauna s omezením teploty 60C by mohla být řešením. Za odpověď děkuji Ing Pomazal Petr Nemyčeves 52 728130131


Přidat komentář