Jak žít dlouho a zdravě aneb zdravý životní styl

O zdravém životní stylu se dnes příliš mluví. Kdybych však měla vzít v úvahu všechny ty rádoby rady, co má člověk dělat, aby byl zdravý jsem nakonec poněkud zmatená. Jsou totiž veskrze celkem nic neříkající.

Co je zdravý životní styl?

Všeobecně se zdravému životnímu stylu začali věnovat již před padesáti lety, kdy ustanovili na 7.4. Světový den zdraví. Během těch padesáti let vzniklo mnoho programů, které by mělo podpořit myšlenku zdravého života. Pokud se však do nich člověk podívá, zjistí, že jsou kolikrát i protichůdné.

Přesto z nich lze nakonec vyčlenit několik styčných bodů – pohyb, čistota a jíst zdravě.

Trend zdravého životního stylu

V současné době již víme, že zdravý životní styl má zásadní roli v našem životě. Pokud se nebudeme mít rádi a nebudeme žít zdravým způsobem, vše ostatní, ač se nám to momentálně nezdá, ztratí na významu. Můžete mít to nejluxusnější a přesto, pokud nebudete zdrávi, nevychutnáte si to. Nevychutnáte si to ani při nesprávném způsobu žití, protože budete vyčerpaní, zdeptaní a vůbec na nic nebudete mít náladu. To, jak žijeme je přímým vodítkem k našemu zdraví a ledacos o nás napoví. Mnoho z nás si ani neuvědomuje, kde dělá chybu, anebo že vůbec nějakou dělá, přijde na to až když se objeví problémy. Zdravý životní styl není o extrémech, neholduje ani extravagantnímu životu, či naopak zcela prostému, zdravý život je o zlaté střední cestě, která umožní člověku si svůj život vychutnávat plnými doušky co nejdéle. Bohužel dnešní uspěchaná a náročná doba nás do nezdravého způsobu žití doslova vybízí. Jak ale žít zdravě?

Pojďte se na chvíli zastavit a zamyslet, zda ve vašem životě je místo pro:

Aktivní přístup k životu

Buďte aktivní, pohyb je velice důležitý. Stačí udělat málo a již uvidíte pozitivní změnu. Vyhýbejte se používání dopravních prostředků, pokud je to možné choďte pěšky, běhejte, jezděte na kole. Pohyb na čerstvém vzduchu vám prospěje, zlepší náladu, posílí zdraví, dostanete lepší chuť k jídlu, den se bude ihned zdát pěknější. Jestli máte sedavou práci, dělejte si krátké přestávky v jejichž průběhu vstaňte a protáhněte se.

Nedovolte vašemu tělu i mysli zlenivět! Aktivita se netýká pouze cvičení jako takového, ale jedná se o celkové zapojení se do různých aktivit ve svém okolí. Pamatujte si, že sedavý život je pomalý jed!

Čistota, půl zdraví

Staré, leč velice pravdivé. Udržujte sebe i své okolí v čistotě! Budete se pak cítit lépe a svěže. Čisté prostředí na vás i na okolí působí totiž velice pozitivně. Špinavé a nezorganizované působí negativně jak na vaši mysl, tak může odradit i ostatní. Nic zbytečně neskladujte a jednou za čas proveďte velkou čistku skříní a všeho nepotřebného se prostě zbavte! Sprchujte se každý den, v letních obdobích anebo po sportovních výkonech častěji.

Jezte zdravě a vždy jen čerstvé suroviny

Ptáte se, co je tím myšleno? Dozajista samé diety, kdepak, zdravá strava je součástí zdravé mysli. To, co jíte přímo ovlivňuje vaše tělo a duši. Váš talíř nepřímo napovídá jaký máte přístup k životu. Stejně jako nákupní košík, ten také vypovídá mnohé o vašem životním stylu. Zdravé a výživné jídlo jsou základem zdravého životního stylu a napomáhá jak naší fyzické schránce, ale i té duševní. V tomto ohledu byste neměli dělat žádné kompromisy, protože nakonec upustíte od všeho a sklouznete zpět k nezdravému stylu.

Jezte jídla s nízkým obsahem tuku, ovšem pokud obsahují poly – nenasycené, mono – nenasycené a nebo omega – 3 tuky, je to naopak dobře. Při konzumaci trans – a – nasycených tuků dochází ke zvýšení LDL (špatný tuk) a cholesterolu. Snižte konzumaci rafinovaných cukrů jakým je sacharóza na minimum. Omezte sůl, která stojí za velkým částí následných onemocnění, převážně kardiovaskulárního systému. Do svého jídelníčku zařaďte ovoce i zeleninu, protože jsou bohatým přísunem vláknin, vitamínů a minerálů.

Bohužel jsou nízké na bílkovinu, a proto potřebujete jíst i dostatečné masa, ryb a luštěnin. Rozhodněte se vyhněte uzeninám a červené maso zařaďte do jídelníčku jen občas. V rámci zdravého způsobu stravování je doporučováno jíst menší porce vícekrát za den. Pokuste se své jídlo rozdělit mezi pět až šest porcí, kdy si vyhradíte 20% na snídani, 10% na přesnídávku, 40% na oběd, 10% na svačinu a 20% na večeři. Naučte se své jídlo vychutnávat, jezte jinde než tam, kde pracujete, nejezte na tzv. „stojáka“ a hlavně zpomalte! Váš denní příjem by neměl být nikdy energeticky vyšší, než váš energetický výdej. Nepřejídejte se a nedojídejte zbytky po ostatních členech rodiny! Nemějte výčitky, když někdy zhřešíte, rozmazlit se je také potřeba. Mějte však na paměti, že je důležité kolik si toho dáte a že by se váš hřích neměl proměnit v pravidelnou náplň vašeho jídelníčku.

Žijte zdravě pohybem

Bez pohybu žít zdravě nelze. Je jedno jaký pohyb zvolíte, svým způsobem pokud jste doposud celý den proseděli je i uklízení slušnou pohybovou aktivitou. Pohyb by vás měl bavit. Možností, co dělat je dnes mnoho, od těch více náročných po ty lehčí. Pro začátek si můžete vybrat i dlouhé procházky.

Pohybem posilujete svůj imunitní systém, rozšiřujete kapacitu plic a snižujete riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky, obezity a depresí. Nezapomeňte relaxovat.

Myslete pozitivně

Ano, i toto je součást zdravého životního stylu. Negativní myšlení vás rozhodně pozitivně neovlivní. Vyhýbejte se stresovým situacím. Příliš vysoký stres má za následek časté infarkty, mrtvičky, ztrátu krátkodobé paměti, rychlejší stárnutí, zkracuje průměrnou délku života a stojí za 80% procenty nemocí. Dlouhodobý stres není nikdy tím nejlepším, pokud jste pod tlakem je potřeba učinit změnu, a to třeba i za tu cenu, že změníte práci. Naučte se relaxovat, uvolnit a nemyslet na nic jiného než na sebe. Pro zdravé tělo je potřebné mít i zdravou mysl. Věřte, s pochmurnými myšlenkami toho moc zdařilého asi neučiníte. S dobrou myslí vám naopak půjde práce lépe od ruky, bude se vám lépe dařit a hned tak vás něco nerozhodí. Mohou vám v tom dopomoci třeba jóga, reiki anebo shamballa.

Kvalitní spanek pro zdravý život

Zdravý spánek je něco, co v poslední době velice úspěšně vytlačujeme ze svého hektického života. Kolikrát pro samou práci ani na něj nemáme čas, jenomže pak se nemůžeme divit, že jste pořád zimomřiví, mrzutí, nemocní a ve stresu. Nedostatek spánku totiž výrazně ovlivňuje naši imunitu, zvládání stresu a stojí za spoustou infarktů myokardu. Vědci zjistili, že je velice důležité, abychom spali v noci a nikoliv v průběhu dne. Podle provedených výzkumů se ti, jež pracují v průběhu noci, dožívají mnohem nižšího věku, než ti,kteří v noci normálně spí.

Třiďte odpad

Zdravý způsob života se dotýká i přírody, takže pokud toužíte po zdravém životním stylu, musíte žít v souznění s přírodou. Není to jen v častém chození do přírody, či objímání stromů, ale je to o třídění odpadu, zbytečnému využívání plastových výrobků, chemikálií a plýtvání. Součástí zdravého způsobu života je také důležité přestat kouřit!

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id12770 (magazinpodnikani.cz#285)


Přidat komentář