Přestavby vozidel na LPG pohon - Česká Skalice u Náchoda

Staré české přísloví říká "Kdo šetří - má za tři" a když si spočítáte, kolik ušetříte finančních prostředků přestavbou Vašeho vozu na plyn, poznáte, že toto přísloví beze zbytku platí.

Proč volit LPG pohon?

LPG nebo-li Liquefied Petroleum Gas či také zkapalněný ropný plyn. Příznivců tohoto paliva stále přibývá a tak také stále rovnoměrně přibývá čerpacích stanic, které tuto pohonnou látku prodávají. Spíš by se dalo říci, že málo která stanice ji nemá ve své nabídce. V dnešní době řeší motorista nejen otázku jakým vozem bude jezdit, ale také na jaký pohon toto vozidlo jezdí. Motoristé sledují nejen ekologická hlediska, ale také finanční náklady na provoz automobilu.

Výhody LPG v komplexu

Tak ve smyslu ekologie například stojí za zmínku, že LPG není toxické a i když toto palivo uniká, rychle se vypaří. Nehrozí tedy v porovnání s naftou nebo benzínem ke kontaminaci půdy nebo vody. Jak je to s výfuky? Emise prachových částic v porovnání s dieselovým motorem by byly stejné jen za předpokladu, že by jste měřili jeden motor naftový a 120 motorů s pohonem na LPG.

U oxidu dusíku by tomu bylo stejně v poměru 20:1, tedy 20 vozů na LPG a jeden diesel a u CO2 diesel vyprodukuje o 1,8 % více CO2 než vůz na pohon LPG, u benzínového automobilu je to dokonce o 20,3 % více.

Z hlediska ekonomie motoristé jezdící na LPG ve srovnání s benzínem ušetří při každém tankování LPG cca 40 % finančních prostředků a to již stojí za zamyšlení. Průměrné ceny pohonných hmot - benzín cca 34,10 Kč, nafta cca 33,80 Kč LPG cca 17,40 Kč. Ve voze, do kterého přidáváte nádrž na LPG, zůstává stará – původní nádrž, tím se prodlouží a to výrazně dojezd automobilu. Kladem je také automatizovaný chod startéru, který reaguje na benzín, ale sám se následně přepne na LPG a v případě, že plyn v nádrži dojde, opět se přepne na benzínový pohon.

Zápory, spojené s pohonem LPG

Jednak se Vám zmenší zavazadlový prostor ve voze. Je však možnost umístit nádrž do prostoru pro rezervu. Počítejte s nižším výkonem motoru asi o 15 % než-li jezdíte na benzín a také s omezením vjezdu, například do podzemních parkovacích prostor.

Něco z historie LPG

První spalovací motor používal právě plyn. Lenoirův stroj již roku 1862 byl poháněn svítiplynem. Motory zážehové a vznětové byly objeveny později. Historie se tedy opakuje, samozřejmě s jistým vylepšením, ale v podstatě žádnou novinkou tedy pohon na LPG není.

Majitelé firemních vozů

Přestavbou firemních vozidel na pohon LPG ušetří firma sta tisíce ročně. Když si spočítáte, že Vaše firma provozuje 10 osobních vozů, které ročně najedou 200 000 km. Přestavbou jednoho vozu ušetří majitel při prvních 100 000 ujetých km již 28 450 Kč na druhých 100 000 km je to již 78 450 Kč (při počtech 7 litrů na 100 km a ceně benzínu cca 34 Kč a LPG 18,50 Kč). Celkem tedy za rok na deseti vozech ušetří neuvěřitelných 784 500 Kč.

Nové vozy na pohon LPG

Několik výrobců automobilů jako například Subaru, Opel, Fiat nebo Renault již své vozy vybavují pohonem na LPG při výrobě. Tyto vozy mají většinou kombinovaný palivový systém, přičemž má benzínová nádržka maximálně do deseti litrů, ale hlavní je plynová s obsahem až do 100 litrů.

Autobazar a vůz na LPG

Pokud kupujete auto v bazaru a padne Vám do oka zrovna to s** LPG pohonem**, zde je nutné zajímat se o historii LPG zařízení u tohoto vozu. Celou montáž, systém a údržbu by měl provádět autorizovaný servis, po domácku vybavené auto pohonem na LPG není přípustné. Sledujte homologace atd.

Druhy LPG zařízení

Vybrat si lze ze čtyř systémů a to - systém s centrálním směšovačem, sekvenční vstřikování LPG, sekvenční vstřikování LPG pro motory Fsi a sekvenční vstřikování kapalné fáze LPG – Lpi. Jaký je v nich rozdíl?

  • Systém s centrálním směšovačem je určen pro automobily s karburátorem. Jeho cena se pohybuje kolem 12 000 Kč. Některé vozy je nutné doplnit ještě řídící jednotkou a tak je pak cena dvojnásobně vyšší. Tyto systémy se montují málo, jsou zastaralejší.
  • Sekvenční vstřikování LPG je považováno za nejrozšířenější. Tento systém je vhodný pro novější modely aut, systém je řízen elektronicky a komunikuje s každým válcem zvlášť. Cena je cca od 26 000 Kč.
  • Sekvenční vstřikování LPG pro motory Fsi – to je přímé vstřikování benzinu do hlavy válců. Podobná funkce jako předešlý model, ovšem zdokonalené o software v řídící jednotce pro typ a druh vozu. Tento typ pořídíte asi za cenu 35 000 Kč
  • Sekvenční vstřikování kapalné fáze LPG – Lpi. Tento princip opět funguje podobně jako předešlý model, je však zdokonalen o dopravu paliva do motoru čerpadlem z plynové nádrže. Cena se pohybuje od 60 do 80 tisíc korun.

Postup přestavby na pohon LPG

Jestliže Vás zajímá, jak probíhá přestavba, nebo jak by alespoň probíhat měla, můžete se orientovat podle následujícího mustru. Nejprve by měl technik důkladně Vás vůz prohlédnout a tím více palivový a také zapalovací systém. Dále se technik s Vámi dohodne, kde bude umístěn přepínač, jak velká bude nádrž a kam ji chcete umístit. Na základě těchto informací připraví předběžnou kalkulaci nákladů. Když rozpočet schválíte, provede instalaci a po jejím dokončení opět provede důkladnou prohlídku všech spojů a počítačem nastaví parametry motoru a kalibraci. Dobrý technik provede také diagnostiku motoru.

Přestavba na LPG hromadná nebo individuální?

Firma nebo servis, který má schváleny hromadné přestavby vozidel od ministerstva – tzv. typové, Vám může nabídnout nižší cenu, než-li servis, který musí žádat o povolení individuální přestavby. Některé autoservisy, po dobu přestavby zapůjčí zákazníkovi vlastní vůz, za malý poplatek, aby byl mobilní. Zákazník by měl počítat minimálně se třemi dny bez vlastního vozu.

Jak je to s pohonem LPG v zahraničí

U nás najdete kolem 470 čerpacích stanic, kde je mezi nabídkou také LPG. Některé čerpací stanice nabízejí výhradně pouze LPG. Celá Evropa je hustě oseta stojany a tvoří tak síť dostačující všem. Nemusíte se tedy obávat cestování za hranice naší země. Na internetu je také k dispozici mapa s umístěním těchto čerpacích stanic. A rázem se celá dovolená finančně také po této stránce vyplatí. Navíc jistě nezůstane bez povšimnutí delší dojezdnost díky dvěma nádržím.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id13004 (magazinpodnikani.cz#742)


Přidat komentář