Cvičení a hubnutí pomocí posilovacích strojů

V poslední době nás mnohé články v tisku a reportáže v televizi varují před rostoucí epidemií obezity. Tomuto negativnímu trendu lze účinně čelit pravidelným cvičením. Možnosti jsou různé, jen je potřeba se do toho pustit.

Než si zde uvedeme některé možnosti** výběru posilovacích strojů** je potřeba zmínit princip, kterým se výběr těchto strojů řídí a také důvod , proč tyto stroje vůbec chceme používat.

Jak se tělo zbavuje tuků?

Předně je potřeba si uvědomit, že lidské tělo nemá schopnost se samo zbavit tuků jinak, než že ho rozpustí v krvi, dopraví do svalů a tam ho spálí. Platí zde jednoduchá poučka, že čím více svalů máme, tím více tuků spálíme. Čím více svalové hmoty si tedy bude Vaše tělo schopno  vytvořit, tím více budou tyto svaly potřebovat energie pro jejich správné fungování.

Posilování velkých svalů

Také je vhodné si uvědomit, že z hlediska spalování tuků je vhodné** posilovat raději velké svaly těla** (stehna, hýždě, záda, hrudník ), které při zatížení spálí hodně energie a vzniká zde tedy zákonitě vysoká poptávka po nové energii. Měli bychom jim dát raději přednost před malými svalovými skupinami.

Kde chcete ztratit tuk?

Dalším důležitým aspektem při cvičení, resp. při hubnutí je, že tělo nemá schopnost hubnout na předem určeném místě těla! Neznamená to tedy, že pokud budete cvičit pravidelně břicho, že na tomto místě zhubnete. Lidské tělo nemá schopnost ztrácet tuk lokálně.

Zapomeňte na různé slogany reklamy, které Vás přesvědčují o tom, že jednou denně deset minut cvičení  a za měsíc uvidíte rozdíl! Jedno je jisté - neuvidíte.

Budete se možná cítit lépe, protože Vaše svaly budou přece jenom posíleny a zpevněny, ale na** spalování tuků** nemá cvičení v rozsahu deseti minut skoro žádný vliv. Lidské tělo začne čerpat energetické zásoby z tuků asi až po 25-40 minutách souvislého cvičení. Závisí na individuálních schopnostech těla.

Základem účinného aerobního tréninku je tepová frekvence

(ukazatel intenzity cvičení). Pro běžný** kondiční trénink** je vhodné držet se převážně v aerobním režimu a tedy v nižších tepových frekvencích kolem 55 až 70% maximální tepové frekvence. Tu lze orientačně zjistit odečtením věku člověka od čísla 220. (např. pro 30-letého člověka 220-30= 190 tepů za minutu).

Posilovací stroje v tréninku

Pokud otevřete stránky nějakého časopisu, nebo zapnete v televizi nějaký ten "teleschoping", tak zjistíte, že** výběr posilovacích strojů** a fitness pomůcek je opravdu široký. Výrobci se v dnešní době předhánějí v tom, jak svůj stroj nějak vylepšit - a to svým designem, nebo svojí využitelností.

Jste-li kulturista, kterému jde o nárůst svalové hmoty, jsou pro vás stroje jako takové vcelku nevyužitelné ( až na případy dolaďování vzhledu svalu - izolace ) , protože nic se nevyrovná volným vahám ( činkám ).

Jste-li ovšem  začátečník, nebo je Vaším cílem zhubnout nějaké to kilo, je pro Vás posilovací stroj vhodnou alternativou pohybové aktivity.

Výhody posilovacích strojů

  • posilovací stroje jsou pro začátečníka bezpečné z hlediska techniky, protože většinou pohyb a cviky na nich jsou pevně určeny konstrukcí stroje. Je tímto eliminován nežádoucí  pohyb a snižuje se tímto možnost poranění.
  • posilování na posilovacích strojích je vhodné pro hobby sportovce, ženy i seniory. Většina posilovacích strojů nabízí možnost volby stupně zatížení dle aktuální fyzické kondice a schopností.
  • cvičení na posilovacích strojích zabraňuje napomáhání při cviku nesprávným nebo švihovým pohybem, které snižují účinnost cviku a zvyšují možnost zranění.

Z jakých posilovacích strojů můžeme vybírat?

Posilovací stroje:

Posilovací věže

Pokud je Vaším cílem vytvarování celé postavy a přibrání svalové hmoty, jsou pro Vás posilovací věže to pravé. Vyznačují se cvičební multifunkčností, kdy do jedné posilovací věže je implementováno několik možností cviků, většinou s cílem procvičit co největší počet svalů těla.

Konstrukce těchto věží bývá robustní z kovových profilů, vybavené bývají cihličkovým nebo kotoučovým závažím.

Posilovací stroje Vám při správném způsobu cvičení zajistí přírůstek svalové hmoty, pěkně tvarovanou postavu, zpevnění šlach, úponů a vazů, zpevnění kostí, odstranění bolestí zad a v neposlední řadě rychlejší spalování tuků. Zároveň mohou být skvělým pomocníkem při poúrazových rehabilitačních cvičeních.

Rotopedy pro spalování tuků

Rotopedy jsou velice oblíbené jak u začátečníků, tak u profesionálních sportovců. Způsob a intenzitu** cvičení na rotopedu** je možno přizpůsobit Vašim cílům, schopnostem a aktuálnímu zdravotnímu stavu. Na rotopedu je možno dosáhnout zpevnění svalstva spodní poloviny těla, posílení kardiovaskulárního systému, výrazné spalování tuků, zlepšení fyzické kondice a procvičení kloubního aparátu  - kolen a kyčlí.

Rotopedu se také často využívá při rehabilitacích a rehabilitačních cvičeních.

Steppery mini a steppery stojanové

Steppery jsou vlastně simulátory chůze do schodů. Jsou to přístroje určené ke zpevnění hýždí, stehen a lýtek. Jsou oblíbené především u žen, které s jejich pomocí mohou zpevnit problémové partie s možností cvičit doma v obývacím pokoji. Steppery dělíme na dvě základní kategorie a to mini steppery a stojanové steppery. Mini steppery jsou určené spíše pro domácí cvičení a pro lehčí kondiční tréninky. Pro intenzivnější cvičení je vhodné si vybrat stojanové steppery.

Během cvičení se steppery udržujte vzpřímený postoj

aby jste optimálně zapojili i hýžďové svaly. Steppery jsou sice často opatřeny madly, ale ty by měly sloužit k udržení rovnováhy a ne pro to, abychom se o ně opírali celou svou tělesnou váhou. Při cvičení pozor na vytáčení kolen  dovnitř nebo ven. Využívejte celou výšku zdvihu. Krátké a rychlé pohyby zbytečně zatěžují lýtkové svalstvo, a cvik také není tak účinný.

Eliptické trenažery

Eliptické trenažéry se staly v poslední době jedničkou na trhu s fitness stroji a pomůckami. Poskytují efektivní trénink celého těla. Díky plynulému eliptickému pohybu nedochází k přetěžování kloubů a šlach pohybového aparátu. Při cvičení na eliptickém trenažeru posílíte komplexně všechny svalové skupiny těla, dále posílíte kardiovaskulární systém těla a jsou díky svému zapojení velkého počtu svalů vhodné k tvarování problémových partií.

Běžecké trenažéry

Běh je pro člověka po chůzi druhý nejpřirozenější pohyb a** běžecký trenažér** patří bezpochyby mezi nejúčinnější tréninkové prostředky. Běžecké trenažéry a trénink na nich pozitivně ovlivní Váš kardiovaskulární systém, zlepší srdeční činnost. Běh na běžeckém trenažéru můžete skvěle využít pro hubnutí a redukci množství podkožního tuku.

Největší nevýhodou běhu je zatěžování  kloubů kolen a kyčlí. Běžecké trenažéry jsou proto vybaveny účinným odpružením, které mají tomuto nežádoucímu vlivu zabránit.  Běžecké trenažéry Vám umožní trénovat v každé roční době i za každého počasí.

Veslovací trenažéry

Intenzita tréninku je řízena odporem tažného lana, na jehož konci je upevněno držadlo. Rytmickou souhrou pohybu paží, trupu a nohou vzniká pohyb typický pro veslování. Tělo se pohybuje po horizontální rovině, tělesná váha spočívá na pohyblivé sedačce. Pohyb se skládá ze silové fáze tahu, která je vždy zahájena nohama, pokračuje přes trup a ukončena pažemi.

Veslovací trenažéry optimálně zatěžují svalstvo zad, rukou, nohou a hýždí, ale také břišní svaly a bederní část. Veslovací trenažéry  jsou vhodné pro rehabilitační cvičení, protože nezatěžují klouby.

Jedná se o optimální kombinaci posilovacího stroje a cardio trenažéru. Veslovací trenažéry jsou velmi vhodné pro lidi trpící bolestmi zad, které vznikají z povoleného zádového svalstva. Veslování rovnoměrně vytváří svalový korzet v oblasti okolo bederní páteře a břišních svalů. To je velice vhodné pro osoby se sedavým zaměstnáním.

U začátečníků je ovšem vhodné nejprve zvládnou základní pohybovou techniku a až potom přidávat zátěže.

Dobrý trénink by měl rozvíjet objem svalů

jejich tvar a  zabezpečit kvalitní spalování tuků. Cvičení na posilovacích strojích by Vás měl především bavit  a přinášet radost a uspokojení z pohybu. Věnujte svému tréninku dostatek intenzity a také nezapomeňte přemýšlet. I u posilovacích strojů, kde je možnost zranění minimalizována, je možno přivodit si nepříjemné zranění. Dbejte návodů výrobců a informace čerpejte z literatury nebo jiných dostupných zdrojů. Třeba z článků, jako je například tento.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id12633 (magazinpodnikani.cz#83)


Přidat komentář